}

اضطراب به علت افسردگی


اختلالات اضطرابی اغلب همراه با افسردگی هستند و نکته حائز اهمیت این است که به هنگام درمان، هر دو باید همزمان درمان شوند. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مثل اضطراب اجتماعی، اختلال اضطرابی جنرالیزه، اختلال اضطرابی وسواسی یا افراد مبتلا به فوبیا، بیشتر زمان زندگی شان را در شرایط آژیته و آشفته به سر می‌برند.

اضطراب و افسردگی بسیار به هم وابسته هستند و افراد افسرده بیشتر اوقات اضطراب و نگرانی را تجربه می کنند و حتی ممکن است این اضطراب به حمله پانیک منجر شود. همین حملات پانیک می‌تواند فرد را افسرده تر کند، اینکه فرد نتواند روی زندگی‌اش کنترل داشته باشد باعث تشدید حس افسردگی می شود.

داشتن حس اضطراب به طور دائمی بعد از گذشت زمان، آسیب های روحی متعددی در فرد به وجود می آورد و اغلب به مرور افسردگی به آن اضافه می گردد اما گاهی این اضطراب از ابتدا در زمینه ی افسردگی به سراغ فرد می آید.

هنوز هیچ توجیه قطعی وجود ندارد که چرا اغلب اضطراب و افسردگی با هم همراه هستند اما شما می توانید با درمان درست از هر دوی اینها رهایی پیدا کنید.

در یک مطالعه که در سال 2016 انجام شد، 85% افراد مبتلا به افسردگی ماژور، از اختلالات اضطرابی نیز رنج می بردند و 35% این افراد علاوه بر افسردگی علائم اختلال پانیک را داشتند.

چرا اضطراب به افسردگی منجر می شود؟

اختلالات اضطرابی چیزی بیشتر از حس عصبانیت و نگرانی هستند. این اختلالات می توانند ترسی شدید به دنبال مسائلی پیش پا افتاده در فرد ایجاد کنند. مسائلی که دیگران حتی لحظه ای به آن فکر نمی کنند و برایشان بی اهمیت است. گاهی تغییرات بسیار کوچک در محل کار و زندگی یا در روابط شخصی شان، می تواند بر این حس اضطراب افزوده کند.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی می دانند که افکارشان غیر منطقی است اما نمی توانند این افکار را متوقف سازند.

وقتی اضطراب و افسردگی همزمان با هم اتفاق می افتند، علائمشان بسیار شدیدتر از زمانی است که هر یک به تنهایی اتفاق می افتند.

در واقع این حس، یک چرخه ی معیوب است. وقتی اضطراب به سراغ فرد می آید، این اضطراب در واقع به صورت افکار فراگیر راجع به یک مشکل یا نگرانی در مغز شروع می شود و باعث می شود فرد احساس بدی را تجربه کند. سپس باعث می شود که فرد حس شکست خوردگی و مود پائین و افسردگی را به دنبال آن تجربه کند. گاهی این اضطراب روی دستگاه گوارش اثر می گذارد و به دنبال آن علائم گوارشی در فرد ایجاد می شود.

اضطراب و افسردگی ارتباط بسیار پیچیده ای با هم دارند

  • شیوع پیشرفت افسردگی به همراه اختلالات اضطرابی بسیار بالا است. تقریباً نیمی از افرادی که از افسردگی ماژور رنج می برند، دائماً در شرایط جدی اضطراب بوده اند.
  • افرادی که افسرده هستند اغلب احساس اضطراب و نگرانی دارند و این ارتباط عمیق بین افسردگی و اضطراب باعث می شود که هر کدام از آنها باعث ایجاد دیگری شوند. بیشتر بیماران می گویند که اضطراب قبل از حس افسردگی به سراغ آنها می آید.
  • احتمالا یک زمینه ی ژنتیکی در افراد وجود دارد که آنها را مستعد ابتلا به افسردگی و اضطراب می سازد.

علائم و نشانه های اضطراب و افسردگی

یکسری علائم و نشانه ها وجود دارند که ثابت می کنند فرد به طور همزمان دچار اضطراب و افسردگی است.

  • نگرانی و ترس غیرمنطقی به طور مداوم و همیشگی
  • نشانه های فیزیکی در بدن مثل تپش قلب، احساس خستگی، سردرد، احساس گر گرفتگی، عرق کردن، درد شکمی و گاهی احساس سخت نفس کشیدن
  • بی خوابی شبانه
  • تغییر در عادات غذایی که هم می تواند بی اشتهایی باشد هم پر اشتهایی
  • عدم تمرکز کافی و عدم توانایی در تصمیم گیری و سخت شدن تصمیم گیری ها
  • اختلال در حافظه
  • حس دائمی استرس و ناراحتی و حس بی ارزش بودن
  • بد خلق شدن و حس دائمی خستگی و بی انرژی بودن
  • عدم آرامش (فرد نمی تواند ریلکس باشد)
  • گاهی حملات پانیک

لزوماً همه ی این علائم همزمان در یک فرد بروز پیدا نمی کند و داشتن تنها برخی از آنها برای تشخیص روانپزشک کافیست.

راه‌های درمانی موثر جهت کاهش اضطراف و درمان افسردگی

افسردگی و اضطراب حتماً باید با هم درمان شوند.

1 - (CBT) Cognitive-behavioral therapy: درمان رفتاری - شناختی

CBT می تواند به افراد آموزش دهد که چگونه با ترس ها و استرس ها و علائم افسردگی شان برخورد کنند. این آموزش با پیدا کردن علل درونی بروز این علائم به کمک فرد می آید. در این روش افراد یاد می گیرند که چگونه می توانند روی احساسات منفی خودشان کنترل پیدا کنند. این  سطح از آگاهی در بسیاری از موارد خیلی کمک کننده است.

2- داروهای ضد افسردگی

که اغلب برای درمان هر دوی اینها مؤثر هستند. یعنی هم روی اضطراب و هم روی افسردگی تأثیر می گذارند.خط درمانی داروهای ضد اضطراب به تنهایی نمی توانند کمک کننده باشند.داروهای ضد افسردگی معمولاً در درمان رفتاری- شناختی یا CBT نیز استفاده می‌شوند.

پزشک شما بسته به شرایط روحی و علائم و سن و وضعیت خوابتان، نوع داروی ضد افسردگی را برایتان انتخاب می‌کند.SSRI ها و SNRI ها معمولاً گزینه های مناسبی در درمان این مورد هستند.

3- تمرینات ورزشی

یکی از مهم ترین راه هایی که توأماً به درمان اضطراب و افسردگی کمک می کند، تمرینات ورزشی است.درحین ورزش هورمون هایی مثل اندورفین ترشح می شوند که باعث ایجاد احساس آرامش و حس رضایتمندی می شوند و به افراد کمک می کنند ریلکس شوند.

در عمل، یکی از مفیدترین راه های درمانی برای اضطراب و افسردگی، ورزش منظم است.

4- تکنیک های ریلکسیشن: تمرینات مدیتیشن  و یوگا و Mindfulness

این تمرینات می توانند باعث کاهش علائم اضطراب و افسردگی شوند و کیفیت زندگی را در این مبتلایان بهبود بخشند.

مطالعات گسترده ای در این زمینه انجام شده است که این ارتباط مؤثر را اثبات کرده است .

علائم خطری که نباید آنها را نادیده گرفت:

اطرافیان و عزیزان افرادی که دچار اضطراب و افسردگی هستند باید به این علائم خطر توجه داشته باشند!

  • کاهش فعالیت های روزانه، عدم توجه به بهداشت فردی
  • ماندن در تختخواب در طول روز و تغییر عادات غذایی
  • تغییرات حاد و ناگهانی در مود
  • رفتارهای خشن و پرخاشجویانه و تهدیدآمیز
  • روی آوردن به مواد مخدر، مشروبات الکلی و مواد محرک
  • صحبت در مورد خودکشی و افکار خودکشی و یا صحبت راجع به بی ارزش بودن فلسفه زندگی

باید توجه داشته باشید که درمان اضطراب و افسردگی حتماً باید تحت نظر یک روانپزشک انجام گیرد.

برای فردی که دچار اضطراب و افسردگی است این موضوع بسیار حیاتی است که پزشک بتواند فرق بیماری اش را با اختلالات دوقطبی متوجه شود. چون روش درمانی این دو بسیار با هم متفاوت است.

اگر فرد مبتلا به اضطراب و افسردگی قادر به تصمیم گیری برای صحبت با روانپزشک یا مشاور نیست، باید برای قانع کردنشان به آنها کمک کنید تا از این سیکل معیوب بیرون بیایند. این اختلال هرچه زودتر در مسیر درمان قرار بگیرد، در دراز مدت اثرات مخرب کمتری روی کیفیت زندگی فرد خواهد داشت.

مشاهده منبع

17 فروردین 1398 - 14:18

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما