}

در هنگام آلودگی هوا چه غذاهایی مصرف کنیم؟

در شهرهای آلوده ی دنیا، آلودگی هوا یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر گزارش شده است.

آلودگی هوا فقط به آلودگی صنعتی و دود خودروها محدود نمی‌شود، بلکه حشرات ریز موجود در هوا (مایت ها) و مگس های سفید، مواد شیمیایی اسپری های خوشبوکننده‌ی هوا، گاز ناشی از سوزاندن مواد پلاستیکی، آفت کش ها و سموم دفع حشرات نیز باعث آلودگی هوا می‌شوند.

اگر در یک شهر آلوده زندگی می‌کنید، می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تا حد زیادی با رژیم غذایی مناسب تقویت بخشید. کلم بروکلی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.تحقیقی که در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا انجام شده است، نشان داده که مصرف کلم بروکلی می‌تواند نقش محافظ در آلودگی هوا داشته باشد.

تحقیق دیگری که در یکی از دانشگاه های چین انجام شده است، نشان داده است که مصرف نوشیدنی‌هایی که حاوی جوانه‌ی بروکلی هستند تا حد زیادی سموم ناشی از آلودگی هوا را دفع می‌کنند.

برای خنثی کردن آسیب ناشی از رادیکال های آزاد موجود در آلودگی های هوا، به دو ارگان بدن احتیاج داریم که کار سم زدایی و حمایت را برایمان انجام دهند: ریه ها و کبد.

مصرف آویشن، اکالیپتوس، نعنا، گریپ فروت، چغندر قند، آواکادو، سیب، هویج، کلم تا حدی به احیای ریه ها و پاکسازی کبد کمک می‌کند.

مصرف ویتامین C می تواند تا حد زیادی سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل آلرژی و آلودگی های هوا تقویت بخشد.

مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب، هندوانه، گل کلم، کلم بروکسل، جعفری، اسفناج، کلم پیچ، پیاز، سرشار از ویتامین C هستند.

در روزهای آلوده در رژیم غذایی خود مواد حاوی ویتامین C را قرار دهید، هم چنین می توانید از مکمل های ویتامینC استفاده کنید.

بعضی از مواد غذایی تند می‌توانند علائم آلرژی و حساسیت ناشی از آلاینده‌ها را کاهش دهند: زنجبیل، رازیانه و خردل جزو ضداحتقان های طبیعی هستند .چای سبز، زردچوبه، زنجبیل و دارچین به بدن کمک می‌کنند که با آلودگی هوا و سموم محیطی مقابله کند.

این مواد غذایی شما را در مقابل برونشیت مزمن و سرفه های آلرژیک، خس خس سینه و سرماخوردگی محافظت می‌کنند.

رژیم غذایی سرشار از آنتی هیستامین طبیعی در مقابله با آلودگی هوا می‌تواند کمک به سزایی کند. آنتی هیستامین های طبیعی شامل:

1.فلاونئیدها

2.ویتامین C

3.اسیدهای چرب امگا 3

فلاونئیدها مثل کورکتین، گروهی از رنگدانه های طبیعی هستند که علت رنگی بودن بسیاری از میوه ها، سبزیجات و گل ها می‌باشند.کورکتین یک آنتی هیستامین طبیعی محسوب می‌شود و در کاهو، پیاز، سیب، گوجه فرنگی، سیر، جعفری، بروکلی، انواع
توت ها و آناناس موجود می‌باشد.

امگا3 نیز در کاهش واکنش های آلرژیک و کم کردن التهاب ریه ها کمک کننده است. مواد غذایی حاوی امگا 3 شامل: گردو، فندق، تخم کتان، روغن کانولا، روغن کلزا، ماهی های چرب مثل تن ، ماهی قزل آلا، ماهی آزاد و ساردین و شاه ماهی و تخم مرغ های غنی‌شده از امگا 3. 

غذاهای حاوی منیزیم مانند بادام درختی، سبوس گندم، خرما، بادام هندی، جوی دوسر، موز، لوبیا، زردآلو، گیلاس و سالمون، برونکودیلاتورهای طبیعی هستند یعنی به راههای تنفسی در ریه ها کمک می کنند تا ریلکس شوند.

مایعات مصرفی خود را در طول روز افزایش دهید.نوشیدن آب، آبمیوه ها و آب سبزیجات و شیر تا حد زیادی به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا و اثرات مخرب فلزات سنگین مانند سرب موجود در هوا کمک می‌کند.

منبع

19 فروردین 1398 - 11:49

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما