}

مسمومیت با ویتامین دی

طبق آخرین توصیه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) ماکسیمم دوز دریافتی ویتامین دی نباید در یک روز بیش از ۴۰۰۰ واحد باشد و با توجه به اینکه در ایران هم قرص های ویتامین دی ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ واحدی تولید می‌شود، توصیه می‌گردد که دیگر از کپسول های ۵۰۰۰۰ واحدی به صورت هفتگی یا ماهیانه استفاده نکنید.

دریافت بیش از ۴۰۰۰ واحد ویتامین دی در روز می‌تواند باعث مسمومیت شود، در واقع این مسمومیت به دنبال بالا رفتن سطح کلسیم در خون است؛ زیرا سطح بالای ویتامین دی باعث جذب بیشتر کلسیم از روده و افزایش سطح آن در خون می‌شود.

همچنین، سطح بالای ویتامین دی سبب می‌شود کلسیم از استخوان ها آزاد شده و وارد جریان خون شود که به آن هیپرکلسمی می‌گویند و سبب ایجاد حالت تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، درد شکم، اسهال یا یبوست، ضعف، خستگی، گیجی، عدم تمرکز، ضربان قلب نامنظم، بی قراری، افزایش فشار خون و تکرر ادرار شود.

هیپرکلسمی می‌تواند منجر به دردهای استخوانی و مشکلات کلیوی از جمله سنگ کلیه شود.

موارد گزارش شده از مسمومیت با ویتامین دی نادر هستند اما این مسمومیت بسیار خطرناک است.

این مسمومیت معمولا بعد از چند ماه مصرف ویتامین دی با دوز بالا اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که بودن در معرض نور خورشید به هیچ وجه موجب مسمومیت با ویتامین دی نمی‌شود.

مصرف مکمل ویتامین دی تنها برای افرادی که پس از از انجام آزمایش خون دچار نقص و کمبود ویتامین دی هستند، توصیه می‌شود.

دوز پیشنهادی برای مصرف روزانه‌ی مکمل ویتامین دی ۶۰۰ تا ۱۰۰ واحد است. اگر دچار کمبود ویتامین دی هستید، حتما قبل از مصرف خودسرانه این مکمل با پزشک خود مشورت کنید و اگر طبق توصیه پزشک خود ویتامین دی ۵۰۰۰۰ واحدی مصرف می‌کنید، این نکته را بدانید که باید حتما با آزمایش خون و بررسی سطح سرمی ویتامین دی پایش شوید.

مشاهده منبع

17 فروردین 1398 - 14:32

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما